خازن در کولر گازي:
قسمت الکتريکي اسپليتها شامل قسمتهايي چون دوشاخه و سيمهاي رابط، کمپرسور، خازن، رله بار زياد (اورلود) رله راه انداز ترموستات، کليد چند وضعيتي (کليد فن)، کليد اصلي کولر و کنترل از راه دور (در کولر گازي دو تکه) ميباشد.
در کولر گازي از يک خازن و در بعضي از کولر گازيها از دو خازن به منظور ايجاد گشتاور راه اندازي کمپرسور استفاده ميشود. شکل متداول به کارگيري خازن، به اين صورت است که يک خازن براي راه اندازي موتور فن (پروانه) و يک خازن براي راه اندازي کمپرسور مورد استفاده قرار مي گيرد ظرفيت اين خازن ها در کولر گازي مختلف متفاوت است.
1- سادهترين راه تست خازن آن است اگر حدس زديد که خازن خراب است، يک خازن با همان مشخصات در مدار قرار دهيد چنانچه عيب برطرف شد حدس شما درست است.
2- چنانچه روي خازن اثرات برآمدگي / ترکيدگي ديده شود احتمال معيوب بودن خازن زياد است.
3- بهترين روش استفاده از اهم متر عقربهاي است ابتدا دو سر خازن را به هم زده تا چنانچه ولتاژ ذخيره شده در خازن وجود دارد، تخليه (دشارژ) شود. با وصل کردن دو سر سيمهاي اهم متر به دو سر خازن، چنانچه عقربه بسرعت تا انتها رفته و دوباره به آرامي تا وسط صفحه برگشته و از آن جا به کندي به جاي اول خود برگردد در اين صورت خازن سالم وگرنه معيوب است.
4- روش خطرناک، چنانچه دو سر خازن را با دو رشته سيم به ولتاژي که روي آن نوشته وصل و سپس به هم متصل کنيد اگر شعله (جرقه) آبي شديد ايجاد کرد، خازن سالم است و اگر شعله زرد رنگ و ضعيف بود خازن خراب است. استفاده از اين روش توصيه نمي شود.