انواع راه اندازی کمپرسور های تک فاز کولر گازی

در این مقاله از سری مقالت کولر گازی ایران رادیاتور با انواع راه اندازی کمپرسور های تک فاز کولرگازی آشنا خواهیم شد

1-راه اندازی با رله استارت ولتاژی به همراه خازن دائم کار و استارت

رله ولتاژی برای قدرت های نسبتا بالا کاربرد دارد و از دو نوع خازن استارت و دائم کار (خشک و روغنی) در مدار خود بهره می برند و از بسیاری جهات شبیه رله های جریانی است و فقط در مقابل افزایش ولتاژ و پس از رسیدن موتور به سرعت مناسب از خود عکس العمل نشان می دهد.

این رله در حالت عادی (کمپرسور خاموش) وصل است. این کمیت بزرگترین امتیاز آنهاست،به دلیل اینکه هیچگونه جرقه ای در آنها ایجاد نخواهد شد عملی که در رله های جریانی به کرات اتفاق می افتد و در هنگام عبور برق از سیم پیچ، رله مغناطیس شده و پلاتین های آن از هم جدا می شود و خازن استارت از مدار خارج می کند ولی سیم پیچ S را از مدار خارج نمی کند زیرا خازن دائم کار موجب نگه داشتن سیم پیچ S می شود.

سیم پیچ رله ولتاژی، موازی با کمپرسور بسته می شود و دارای طول زیاد و قطر کم می باشد در صورتی که سیم پیچ رله جریانی دارای طول کم و قطر زیادتری می باشد سیم پیچ رله جریانی با سیم پیچ R کمپرسور به طور سری بسته می شود.

نکته: با رله ولتاژی می توان قدرت های مختلف راه اندازی کرد و این نوع رله بر اساس شماره هایی که روی جعبه آن قرار دارد به سه دسته آمریکایی، روسی و بلغاری که در بازار به رله های جعبه ای معروف هستند تقسیم می شوند.

تست بوبین رله ولتاژی

1)دو سر بوبین را به برق متصل کرده، باید پلاتین وصل شود که علامت آن صدای تقه مانندی است که از داخل جعبه می آید.

2) با اهم متر باید عددی نشان دهد. هر دو روش را باید امتحان کنیم تا از سالم بودن آن مطمئن شویم.

تست پلاتین رله ولتاژی

اگر پایه مشترک را با محل اتصال خازن خشک به وسیله اهم متر تست کنیم، عدد صفر را نشان دهد علامت وصل بودن آن در حالت عادی می باشد.

2- راه اندازی فقط با خازن روغنی

در انواع کولر های پنجره ای و اسپلیت کاربرد فراوان دارد. مانند شکل زیر کمپرسور بدون رله استارت و فقط با خازن روغنی راه اندازی می شود که می تواند اورلود خارجی یا داخلی داشته باشد.

3- راه اندازی کمپرسور با خازن دائم کار همراه رله استارت سنگی (P.T.C)

4- راه اندازی با رله استارت جریانی به همراه خازن دائم کار و استارت

راه اندازی کمپرسور های سه فاز کولر گازی

انواع کمپرسور های سه فاز می توانند به صورت های مختلف راه اندازی شوند. در اینجا حالت راه اندازی با برق 380 ولت و فرکانس 50 هرتز را شرح می دهیم:

1-راه اندازی مستقیم

یعنی سیم پیچی موتور در داخل به شکل ستاره متصل و 3 سر انتهای سیم پیچ ها در جعبه ترمینال کمپرسور به برق متصل می شوند که تا قدرت 5 اسب بخار وجود دارند و برای کمپرسور های هرمتیک صورت می گیرد.

2- موتور های 3 فاز ستاره یا مثلث

6 سر 3 سیم پیچ این موتور به جعبه ترمینال کمپرسور منتهی می شود. به کمک اتصالات در جعبه ترمینال و کنتاکتور ها می توان کارکرد این موتور را به شکل ستاره یا مثلث تغییر داد و در کمپرسور های نیمه بسته وجود دارد.

سیم های سه فاز با علائم R و S و T یا L1 و L2 و L3 در نقشه ها نمایش داده می شود که با اختلاف ولتاژ 380 ولت و فرکانس 50 هرتز می باشد. در راه اندازی موتور ها باید به پلاک موتور دقت کنیم تا به نحوه صحیح اتصال سر سیم های موتور دقت پیدا کنیم. در غیر این صورت موتور دچار سوختگی سیم پیچ می شود.

نمایندگی تعمیرات کولر گازی ایران رادیاتور